Recensie: Mijn kleine peuterbijbel

Tegenwoordig worden er steeds vaker nieuwe bijbels gemaakt voor kinderen van bepaalde leeftijden om zo goed mogelijk aan te sluiten bij hun belevengswereld. Zo is er de babybijbel, de Samenleesbijbel (voor kinderen van 8-12) en bestaat sinds kort ook de Samenleesbijbel Junior. Het Nederlands Bijbelgenootschap heeft bovendien onlangs Mijn kleine Peuterbijbel uitgegeven. Een kartonboekje met daarin 8 verhalen, die speciaal voor peuters (kinderen van 2-3) zijn geschreven. Ik kreeg de kans om deze bijbel voor jullie te recenseren. Lezen jullie mee?

Uiterlijk:
Het leuke aan deze peuterbijbel, is dat het een echt stevig kartonboekje is. Dit betekent dat peuters er makkelijk zelf in kunnen bladeren, en dat de bladzijden niet snel kapot gaan. Het is bovendien niet een heel groot boek: peuters kunnen deze gemakkelijk zelf op schoot nemen om even te ‘lezen’. Ook als papa of mama er even niet bij is om voor te lezen. De voorkant is daarnaast voorzien van een leuke collage van mensen en dieren die ook in het boekje voorkomen.

Illustraties
De illustraties bij de peuterbijbel zijn gemaakt door Michel de Boer. Achterop staat al: Michel de Boer brengt de verhalen tot leven met zijn warme illustraties vol subtiele details. Er valt op elke bladzijde, en bij ieder plaatje inderdaad veel te ontdekken. Het is ook erg leuk hoe de diverse mensen heel duidelijk eigen uitdrukkingen hebben gekregen: je kunt precies zien wat ze voelen en ervaren. De tekeningen hebben wel een specifieke stijl, die anders is dan bij de meeste peuterboekjes. De kleuren zijn iets zachter gemaakt, en aak ook niet helemaal egaal. Hierdoor is de stijl warmer, maar wellicht ook iets minder aansprekend voor peuters die houden van felle kleuren en duidelijke lijnen. Persoonlijk vind ik het erg prettig dat de illustraties de gehele pagina beslaan.

Tekst
Deze peuterbijbel bestaat uit 8 verhalen, die zijn herschreven zodat ze aansluiten bij de leeftijdscategorie (2-3 jaar). In de bijbel staan het verhaal van Noach, psalm 8, het verhaal van Daniël in de Leeuwenkuil, het kerstverhaal, Zacheüs, het verloren schaapje, Jezus overwint de storm, en Jezus zegent de kinderen. Het ene verhaal beslaat 2 pagina’s, andere bijbelteksten 4 tot 6. De zinnen zijn kort, vaak met een uitroepteken, waardoor het niet echt een voorleesboek is.

Wat wel leuk is, is dat er af en toe gebruik wordt gemaakt van geluiden die je bij het verhaal kunt maken. Zo maak je de geluiden van de golven, het tikken van de regen en het donderen van het onweer. Daarnaast staan er bij de meeste verhalen een aantal vragen die je aan de peuter kunt stellen. Het is jammer dat die vragen niet bij alle verhalen staan, maar het brengt je in ieder geval op ideeën voor vragen die je zelf zou kunnen stellen. Tot slot is op elke pagina een muisje verstopt: een leuke uitdaging voor de wat oudere peuters.

Al met al is het een leuke bijbel voor ‘erbij’ om eens met je peuter te lezen. Een goede introductie voor de wat grotere bijbels voor als je kind groter wordt en meer bijbelverhalen leert kennen. Mijn kleine peuterbijbel  kost €9,95 en is via deze link verkrijgbaar. Ook leuk als boekje bij de kinderopvang/crèche in de kerk!