Met kinderen onderweg (recensie)

Regelmatig probeer ik voor jullie een boek te recenseren dat zich richt op geloofsopvoeding. Er bestaan zoveel verschillende boeken, en het kan soms lastig zijn hier een goede keus uit te maken. Vandaag laat ik jullie mijn favoriete boek over geloofsopvoeding zien, en leg ik uit waarom ik denk dat elke ouder dit boek kan gebruiken bij de geloofsopvoeding :).

Het gaat om het boek Met kinderen onderweg: wegwijzer voor geloofsopvoeding in het gezin. Het is een boek geschreven door verschillende specialisten op het gebied van opvoeden en geloof, en staat onder redactie van Marja Bos-Meeuwsen (orthopedagoog) en Henk van Dam (toerustingswerker). Alle specialisten schrijven vervolgens één of meerdere hoofdstukken binnen hun vakgebied, zoals praktische theologie, onderwijskunde of ontwikkelingspsychologie.

Het leuke aan het boek is dat het een zeer prettige opbouw heeft: het begint met een kijk op opvoeding en kinderen, en loopt dan verder langs de diverse aspecten van de ontwikkeling bij kinderen. Zo wordt er aandacht besteed aan de verstandelijke ontwikkeling, de morele ontwikkeling en de emotionele ontwikkeling. Vervolgens komt de geloofsopvoeding aan bod: welke vormen van geloofsopvoeding zijn, en wat is geloven in het opvoeden eigenlijk. Het laatste gedeelte van het boek gaat over de geloofsopvoeding in de praktijk: ga je met kinderen naar de kerk, hoe praat je met kinderen over God en goed en kwaad? En hoe ga je om met rouw- en verliesverwerking bij kinderen.

De hoofdstukken zijn vervolgens allemaal in kleinere paragrafen verdeeld, zo kun je makkelijk een bepaald onderdeel van de opvoeding opzoeken als je hier meer informatie over wil hebben. De paragrafen worden al in de inhoudsopgave aangegeven. Vaak werken de auteurs ook met een onderverdeling in leeftijd, zeker in de hoofdstukken over ontwikkeling. Hierdoor lees je snel de achtergrondinformatie bij de leeftijden  van jouw kind(eren). Doordat de hoofdstukken door verschillende auteurs zijn geschreven, verschilt de manier van informatie aanbieden wel, wat het ene hoofdstuk makkelijker te lezen (en informatiever) maakt dan het andere.

Door de bank genomen zijn alle hoofdstukken nuttig, al ben ik voornamelijk fan van het eerste gedeelte van het boek: over de achtergronden bij ontwikkeling en de diverse methoden voor geloofsopvoeding. Het laatste gedeelte over de geloofsopvoeding thuis is ook interessant, maar voor mij te specifiek: “zo moet het”. Ik denk dat het afhangt van je eigen achtergrond in hoeverre je deze hoofdstukken één op één kunt toepassen, of soms een beetje door de adviezen heen moet lezen om toch de nuttige informatie eruit te filteren.

Ben je geïnteresseerd in opvoeden en dan met name de geloofsopvoeding, dan is dit boek wel een onmisbaar item voor in je collectie. Het is gewoon te koop via bol.com, en soms ook wel tweedehands verkrijgbaar via marktplaats. Ik zelf heb die van mij ondertussen zo vaak gebruikt, dat het boek niet meer om aan te zien is, maar dat is alleen maar een goed teken!

Vertel: heb jij nog tips voor boeken over geloofsopvoeding of geloofsontwikkeling? Laat het me weten, en misschien schrijf ik er binnenkort een recensie over :D.