Recensie: God woont bij zijn volk (+ winactie)

Over minder dan een week begint de veertigdagentijd alweer! Deze tijd voor Pasen biedt ruimte voor verstilling en bezinning. Een kijken naar de tijd waarin we leven, stil staan bij het goede dat we hebben gekregen, een moment om na te gaan waar wij wellicht nog onszelf kunnen verbeteren. Hoewel de meeste kerken al redelijk wat aandacht besteden aan de veertigdagentijd, is het ook een mogelijkheid om hier als gezin bij stil te staan.

Er bestaan diverse boekjes en websites waar je opdrachten en verhalen kunt vinden waarmee jij samen met je kind(eren) toe kunt leven naar Pasen. Eén van de meer recente boekjes  (uit 2017) is het boekje: God woont bij zijn volk. Vandaag een korte recensie, en: als je hem nu bestelt, is hij nog ruim op tijd in huis voor aswoensdag!

Inhoud:
Toen ik het boekje kreeg was ik even verbaasd: ik dacht dat het een verhalenboekje zou zijn met daarin wat losse opdrachten, maar het is feitelijk een opdrachtenboekje. Bij de opdrachten staan wel elke keer Bijbelteksten die je met je kinderen zou kunnen lezen. De opdrachten uit het boekje zijn hier ook aan gelieerd. Belangrijk is dus dat je een goed leesbare vertaling van de bijbel hebt, die je samen met je kind(eren) kan lezen.

Het bijbelstuk waar deze hele veertigdagentijd mee gewerkt wordt is het verhaal over de tabernakel. Kinderen leren wat deze tabernakel voor het volk van Israël betekende, en hoe dit gekoppeld kan worden aan het Paasverhaal. Het leuke hieraan is dat het een minder bekend verhaal is, dat kinderen nu helemaal lezen/horen, en waar ze dus meer over te weten komen. Ik vind dat erg leuk, omdat het standaard paasverhaal in ieder geval bij de wat oudere kinderen al bekend is.

Elke dag – elke pagina – is verder opgebouwd uit een themazin, een suggestie voor een Bijbellezing, een korte uitleg van de dag, een opdracht om iets te maken of knutselen, een weetje en eventueel nog een opdracht of een vraag. Elke bladzijde sluit af met een gebedspunt, aansluitend bij de opdrachten en het bijbelvers van de dag.

De opdrachten
De opdrachten in het boekje variëren van de doorlopende opdracht van het maken van een kijkdoos, tot het opzoeken van bepaalde elementen uit het Bijbelverhaal, het maken van tekeningen, opdrachten voor het gezin samen, of het beantwoorden van vragen over het eigen leven.  De meeste opdrachten vind ik goed gevonden! Sommige vind ik wel een beetje heftig voor kleine kinderen of zou ik zelf niet zo snel doen, maar dat zal per persoon verschillen. Doordat de activiteiten niet heel ingewikkeld zijn, kun je zelf relatief gemakkelijk een passend alternatief vinden voor de wat jongere kinderen.

De gebedspunten
Ik schreef eerder al een keer een artikel over het bidden met kinderen en daarin stond onder meer dat het goed is om niet alleen te bidden voor mensen dichtbij, maar ook verder weg. En niet alleen te bidden maar ook te danken. De korte gebed-  en dankpunten in dit opdrachtenboekje sluiten over het algemeen uitstekend aan bij de leefwereld van kinderen tussen de 7 en 10 jaar oud. Voor iets jongere kinderen zul je de gebedspunten wellicht een beetje moeten hertalen.

Conclusie: Het boekje is heel erg leuk als je een keer op een alternatieve wijze bezig wil zijn met het paasverhaal! Het boekje is met name geschikt voor kinderen tussen de 7 en 10 jaar, en vraagt misschien wat aanpassing als je kinderen in verschillende leeftijden hebt. Het boekje kan naar mijn mening zorgen voor een mooi gezamenlijk moment vlak voor het avondeten of direct uit school.

Je kunt het boekje onder meer via Jongbloed en Bol.com bestellen voor maar €8.95.