Recensie: Wonderlijke verhalen uit het sleutelbos

Elk jaar verschijnen er  honderden, zo niet duizenden nieuwe kinderboeken. Een kleiner percentage daarvan zijn christelijke kinderboeken: boeken over geloof, moed, vertrouwen. Boeken die niet perse over God gaan, maar wel onderwerpen behandelen die veel kinderen van gelovige ouders bekend in de oren zullen klinken. Eén van de boeken die dit jaar verschenen is bij Ark Media is Wonderlijke verhalen uit het Sleutelbos, geschreven door Anke van der Pol.

Anke van der Pol (37) heeft de Pabo gedaan, is moeder van 3 kinderen en werkt momenteel voor de EO, Wonderlijke verhalen is haar eerste boek. Het boek bestaat uit 13 afgeronde fantasieverhalen, die ontzettend mooi zijn geschreven. Van gouden paleizen, tot ijzige meneren en van koorddanseressen tot speelgoedmakers. De personages en locaties komen in elk verhaal fantastisch tot leven. Het zijn bovendien verhalen met een  Bijbelse boodschap; elk verhaal is namelijk gekoppeld aan een Bijbeltekst. Zo is er het verhaal van Lakei, de opperbediende, die leert om om hulp te vragen. Dit is gekoppeld aan Hebreeën 4:16:

“Laten we dus zonder schroom naderen tot de troon van de Genadige, waar we telkens als we hulp nodig hebben barmhartigheid en genade vinden.”

Hoewel ik de koppeling aan een Bijbeltekst een leuk idee vind, was er bij sommige verhalen wel een  makkelijkere of duidelijkere Bijbeltekst te vinden geweest. Wel kun je naar aanleiding van het onderwerp in elk Wonderlijk verhaal een gesprek voeren met je kinderen. Dit maakt het boek met name geschikt voor kinderen vanaf een jaartje of 8. De schrijfstijl en grapjes in het boek zijn ook op die leeftijd gericht.

Het meest toffe aan Wonderlijke verhalen is dat het geen standaard prentenboek is. Het is namelijk een boek waarbij kinderen zélf de tekeningen mogen maken. Op bijna elke bladzijde staat een wit vlak, met daaronder een korte aanwijzing voor wat er in gezet zou kunnen worden. Zo zie je hierboven bijvoorbeeld de tekenopdracht bij het verhaal van Flut, over wat hij ziet door de ingang van het sleutelbos. Dankzij de mooie beschrijvende verhalen is het voor creatieve kinderen heel leuk om de beelden die hierdoor bij hun opkomen op papier te zetten. En wat is er nou cooler dan mogen tekenen in een echt boek?!

Tip:  Zijn je kinderen wel creatief, maar wil je niet direct het boek helemaal laten inkleuren? Kopieer dan de afbeelding even! Dit is ook handig voor meerdere kinderen. De losse papiertjes kunnen je dan op de bladzijde plakken, of er tussen leggen.

Wonderlijke verhalen in het sleutelbos is verkrijgbaar voor €9.95 bij Ark Media, te bestellen via deze link

Wil je meer weten over de schrijfster? Lees dan mijn interview met haar 🙂