Er bestaan ontzettend veel verschillende bijbels. Naast diverse vertalingen heb je ook verschillende bijbels die specifiek gericht zijn op kinderen en jongeren, of die gebaseerd zijn op een bepaald thema. Zo schreef ik een tijdje terug al een recensie over de Rembrandt kinderbijbel en somde ik een aantal kinderbijbels voor kinderen van 0 – 4 op. Vandaag weer een recensie van een speciale bijbel: de LEGO-bijbel. Ik vond deze bijbel doordat het kerstverhaal als los exemplaar is uitgebracht, en ik deze in de boekhandel zag liggen. Na het lezen van dat boekje was ik verkocht, en heb ik mezelf de volledige uitgave cadeau gedaan! Vandaag meer informatie en natuurlijk heel wat foto’s van deze prachtige bijbel!

Eerst wat algemene informatie: De officiële naam voor deze LEGO-bijbel in het Nederlands is De bijbel in 1001 blokjes. In het Engels heet het The Brick Bible. De ‘auteur’ is Brendan Powell Smith. Hij heeft zichzelf als doel gesteld om de hele bijbel uit te beelden in LEGO-blokjes. Hoewel hij nog niet helemaal klaar is, is een groot deel van de verhalen die hij al heeft gemaakt opgenomen in De bijbel in 1001 blokjes.

In het boek vind je verhalen uit het Nieuwe Testament in een soort stripverhaal. Het verhaal wordt uitgebeeld met behulp van enkel LEGO-elementen en achtergronden. Daarbij staan stukjes tekst uit het Bijbelverhaal. Het gaat hierbij niet om de letterlijke Bijbeltekst, maar een vrije weergave van het verhaal. Hieronder vind je een paar afbeeldingen uit (de Engelse versie) van het kerstverhaal.

Zo worden vrijwel alle belangrijke verhalen uit het leven van Jezus, een paar van de brieven van Paulus en het boek Openbaringen uitgebeeld. Helaas is in het Nederlands het Oude Testament nog niet in z’n geheel uitgebracht, maar een aantal van de verhalen zijn wel speciaal voor (jonge) kinderen in losse boekjes gepubliceerd. Zo kun je onder andere het verhaal van Noach en Jozef bestellen.

De voor- en nadelen
Wanneer je wat oudere kinderen hebt, dan is de Bijbel in 1001 blokjes echt een super aankoop. Sommige verhalen vind ik zelf wel wat te beeldend uitgebeeld voor jonge kinderen. Dat komt doordat het boek in eerste instantie niet specifiek voor kinderen is ontwikkeld. Ook de tekst is redelijk op volwassenen gericht. Verschillende ouders geven aan dat ze zeker de eerste keer de verhalen samen lezen, waarbij men ook vaak het boek openbaringen overslaat.

Vind je dit lastig of heb je liever niet dat je kind dergelijke verhalen leest? Kijk dan eens of je de (Engelse) brick bible for kids een beter alternatief vindt! Hierin staan zes Bijbelverhalen, die specifiek voor kinderen gebouwd en geschreven zijn. Denk bijvoorbeeld aan Jona en de walvis, en het kerstverhaal. Hoewel de teksten er in het Engels bij staan, gaat het natuurlijk vooral om de plaatjes. Zelf heb ik daarom de Engelse versie besteld. Deze is ten eerste goedkoper, en voor zondagschool of kindernevendienst heb je de tekst helemaal niet nodig. Die kan je er zelf wel bij vertellen.

Wil je eerst meer weten over de boeken? Kijk dan eventueel ook even op de site van the brick bible. Hier kun je onder meer de volwassen bijbelverhalen inkijken, en vind je meer informatie over de kindervarianten. Op diverse christelijke boekensites kun je ook de losse kinderverhalen bestellen en deels inkijken.

En wat denk jij? Ga je een variant van de LEGO-bijbel bestellen?