WP_20170626_15_58_10_ProVeel kinderbijbels zijn specifiek geschreven voor jonge kinderen. Dit betekent dat er gebruik wordt gemaakt van grote tekeningen in felle kleuren, en hooguit enkele zinnen tekst. Hoewel dit natuurlijk uitstekende aansluit bij kinderen van 0 tot 5, is het voor de oudere kinderen veel te kinderachtig. Voor de kinderen in de leeftijdscategorie 9-12 is echter de bijbel zelf vaak nog lastig te begrijpen, zeker ook omdat het verhaal dan niet ondersteund wordt door beeld. Om de leemte in het aanbod kinderbijbels op te vullen, is er daarom in 2014 ‘Rembrandts Voorleesbijbel’ ontwikkeld. Vandaag vertel ik jullie graag meer over dit prachtige boek.

Rembrandts Voorleesbijbel is voortgekomen uit een samenwerking van verschillende kinderboekenschrijvers, in samenwerking met het Rembrandthuis. Etsen van Rembrandt zijn gebruikt als basis voor de verhalen, die allen een hervertelling vormen van een bepaald Bijbelverhaal. Zo vinden we in de voorleesbijbel het verhaal van de barmhartige Samaritaan, over de lamme man, en over Pilatus. De verhalen zijn geschreven vanuit het perspectief van één van de omstanders of bijfiguren. Zo wordt het verhaal van de blinde Tobit verteld door zijn hondje, en het verhaal van Jezus’ woede in de tempel, door iemand die in de tempel aan het bidden was.

Doordat de verhalen vanuit een ander perspectief geschreven zijn, bieden ze weer nieuwe inzichten in welbekende verhalen. Daarbij komt dat een al vaker gehoord kinderverhaal, ook op deze manier meer ingang vindt bij kinderen. Door een ander perspectief, waarmee een kind zich wellicht beter kan identificeren, slaat het verhaal soms meer aan dan de standaard Bijbelverhalen doen. Elk verhaal wordt daarbij ondersteund door één ets, zoals destijds door Rembrandt getekend. Deze etsen brengen meer dimensie aan het verhaal, of soms een grappig detail, zoals een poepende hond op de ets bij het verhaal van de barmhartige Samaritaan.

De etsen van Rembrandt zijn herkenbaar, doordat hij altijd mensen een menselijk gezicht gaf. Maria is niet een ongenaakbare heilige, maar een vrouw van vlees en bloed. De dieren op Rembrandts etsen dragen bij aan de herkenning van de situaties, en daarmee aan de mogelijkheid tot identificatie met de verhalen.

Ik heb een aantal van de verhalen gelezen, en het boek eens goed doorgebladerd om alle etsen te bekijken. Het valt mij op dat de etsen wel redelijk donker zijn. Doordat ze in zwart wit zijn gemaakt, springen de afbeeldingen er niet echt uit, wat ook betekent dat het oog van kinderen er niet snel op zal vallen. Wanneer je er bij het voorlezen expliciet aandacht aan besteedt, dan valt er wel veel op een deel van de etsen te bekijken. De verhalen zijn ontzettend goed geschreven. De stijlen van de diverse schrijvers verschillen, dus het één spreekt wellicht meer aan dan het ander, maar het boek is zeker een aanrader om eens nader te bekijken, zeker als je met je kinderen tussen 9 en 12 eens wat nieuwe Bijbelverhalen wilt lezen!

Het boek is voor €19.99 verkrijgbaar via bol.com en de boekhandel. Ook menig bibliotheek biedt het boek aan.

Klik op de foto’s in de galerij om enkele etsen uit het boek in meer detail te bekijken

Meer recensies van kinderbijbels vind je hier (een overzicht  van diverse kinderbijbels) en hier (de Friese kinderbijbel)