De redder is geboren ~ recensie

dereddergeborenMet de kerstdagen wordt er in veel kerken en ook bij vele gezinnen thuis gebruik gemaakt van diverse (prenten)boekjes om het kerstverhaal te vertellen. Bij mij op de zondagschool werd altijd het verhaal uit de kinderbijbel verteld, maar op school lagen er diverse prentenboekjes die het kerstverhaal in beeld brachten. Vorig jaar is er een nieuw prentenboek over het kerstverhaal uitgekomen; De redders is geboren van Willemijn de Weerd.

Hoewel er al vele kerstprentenboeken bestaan, die feitelijk allemaal hetzelfde verhaal vertellen is De redder is geboren toch een uniek prentenboek, omdat het het kerstverhaal vanuit vier verschillende perspectieven vertelt. Achtereenvolgens Zacharias, Maria, Jozef en de wijze mannen komen aan het woord om hun stuk van het kerstverhaal te vertellen. Ik vind het heel erg leuk dat alle personages ook een eigen ‘stem’ hebben gekregen. Zo kan je bij het voorlezen ook meer variatie in het verhaal aanbrengen.

De herder
De herder

Wat betreft de tekstuele inhoud van het boek: het bijbelverhaal wordt exact gevolgd, met beschrijvende aanvullingen om het verhaal aantrekkelijk te maken voor jonge kinderen. De schrijfster heeft aangegeven dat het een boek is voor 4-7 jarigen, en dat komt uit de lengte van de tekst ook zeker naar voren. Per dubbele pagina staan gemiddeld 10 zinnen tekst, van aanzienlijke lengte. Wil je het boek voorlezen aan kleinere kinderen? Dan zou ik aanraden om zelf een kortere tekst bij de prachtige afbeeldingen te bedenken.

De afbeeldingen zijn gemaakt door Marjolein Hund, een illustrator die al vele kinderboeken (zowel christelijk als algemeen) van tekeningen heeft voorzien. Onderaan deze pagina vindt u in de galerij een aantal voorbeelden van de tekeningen uit het boek. De schrijfster (Willemijn de Weerd) is een bekend kinderboekenschrijfster van boeken als Het grote voorleesboek van Sofie en Uitvinders. In 2004 won zij de prijs Het Hoogste Woord voor haar boek Ik ben niet bang.

Wil je het boek De Redder is geboren bestellen? Dan kun je terecht op de website van de auteur zelf, of bij verschillende webwinkels. Het boek is verkrijgbaar voor 8.95 exclusief verzendkosten. Ook leuk: voor kerken, bibliotheken en grotere groepen is het mogelijk om een speciale theatervoorstelling te bestellen die het verhaal van het boek volgt. Deze voorstelling is geschikt voor kinderen van 4-12 jaar. Kijk voor meer informatie op deze website.