Sociale Vaardigheidstraining voor jonge kinderen

Geplaatst door

Is dat nou nodig, hoor ik jullie denken bij deze titel? Zijn er kleuters die al een Sociale Vaardigheidstraining (SOVA) nodig hebben? Ik was er zelf nooit zo’n voorstander van. Tijdens mijn studie pedagogiek heb ik veel gehoord over ontwikkeling van jonge kinderen, en alle theorieën die daarop werden losgelaten, maar ik bleef altijd bij mijn standpunt dat jonge kinderen leren door goed voorbeeld en dat je je er verder niet teveel mee moet bemoeien…Totdat ik bij de kleuters aan de slag ging als hulpjuf, en verantwoordelijk werd voor de SOVA trainingen van 5 kleine mannen.

Tijdens mijn tijd als hulpjuf werkte ik in een klas van 30 kleuters, een ontzettend grote klas dus waarbij het heel fijn was om een extra paar handen te hebben. Dit kwam mede doordat er in de klas twee kinderen zaten die een AD(H)D diagnose hadden, één met een ASS label, en twee kinderen die zich niet goed aanpasten aan de regels in de klas. Vijf jongetjes, ontzettende schatten, maar zich regelmatig zo gedragend dat je ze wel achter het behang zou willen plakken.

Hoewel ik het vreemd blijf vinden dat jonge kinderen al een ‘stempel’ krijgen, was het waar dat deze twee  ‘ADD’ jongens (en de drie anderen) zich niet altijd konden handhaven in de klas. Er werd mij daarom gevraagd om met hun dagelijks een korte SOVA training te doen. Elke dag 15 minuten waar ik het met deze vijf moest hebben over het behandelen van andere kinderen, het delen van speelgoed, het blijven zitten tijdens verhaaltjes en het luisteren naar de juf.

De vraag is dan natuurlijk: hoe maak je in hemelsnaam zulke dingen inzichtelijk voor kinderen, terwijl ze de 15 minuten leuk blijven vinden en niet al met hun hoofd bij het buitenspelen zitten, of bij het bouwen van een garage in de bouwhoek. Gelukkig zijn er verschillende SOVA – trainingen beschikbaar, die je als school kunt bestellen. Voorbeelden van trainingen zijn het TumTum project, de kanjertraining, Rots en Water en vele andere projecten die online te vinden zijn.

Bij de school waar ik werkte volgde men geen enkel project, en dan moet je gewoon creatief zijn met de middelen die je hebt. Gelukkig had ik een hele gymzaal tot mijn beschikking, een internet vol tips en een doos vol speelgoed, waarmee het heel gemakkelijk wordt om situaties in de klas na te spelen, maar ook om de jongens even te laten uitrazen voordat je weer verder gaat.

De belangrijkste vraag is natuurlijk: heeft zo’n SOVA training effect op kleuters. Hoewel er vele onderzoeken zijn gedaan die veelal een (relatief) positief effect aangeven, blijf ik mijn twijfels houden. Kleuters leren zoveel in de klas, dat ze wellicht zonder extra training dezelfde gedragsverandering zouden tonen. En daarbij komt dat het mijns inziens belangrijker is om de kinderen zichzelf te laten zijn, in de klas, dan ze apart te zetten.

Wat vinden jullie: moet je kleuters gewoon lekker laten gaan? Of is het belangrijk om al in deze fase ze extra te begeleiden? Ik ben benieuwd. 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.