Slecht kunnen (in)slapen

Geplaatst door

P1000373-001Iedereen heeft er wel eens last van: slechte nachten. Zodra het ’s ochtends weer eerder licht wordt, zodra de werkdruk wel heel hoog is, of zodra je je zorgen gaat maken, worden de nachten korter of steeds onderbroken – in ieder geval, bij mij -. Daarom vandaag een korte blog over één van mijn favoriete Bijbelteksten, en andere persoonlijke oplossingen voor betere nachten. 

Wanneer ik een paar nachten achter elkaar slecht slaap, dan zijn er een aantal hulpmiddelen die ik de volgende nachten toepas, om te voorkomen. Lezen jullie mee?

1. Warme melk / slaap lekker thee. Als ik vroeger niet kon slapen of slecht sliep, dan kreeg ik warme melk met een beetje honing van mijn ouders. Nog steeds drink ik dit wel eens ’s avonds een half uurtje voor ik ga slapen. Een alternatief is het drinken van slaap lekker thee. Hierin zitten verschillende kruiden die kalmerend en rustgevend werken.

2. Boek lezen. Uit verschillende onderzoeken is naar voren gekomen dat het stoppen met computeren, film kijken en op je mobiel scrollen goed helpt bij het kunnen slapen. Hier moet je minstens een uur voor bedtijd mee ophouden. Zelf lees ik in dat uur altijd lekker een boek of tijdschrift.

3. Muziek luisteren. Hiermee bedoel ik dan rustgevende muziek zoals Sleepsong van Secret Garden, of mijn favoriet van toen ik een jaar of 13 was: Hold You Down van Jennifer Lopez. Ps: wie herinnert zich onderstaand liedje nog van Samsom en Gert?  Goed te gebruiken wanneer je kleine kinderen niet durven te slapen. 

4. Ontspanningsoefeningen. Wanneer je slecht inslaapt dan zijn er diverse ontspanningsoefeningen die je kunt doen. Zo kun je één voor één al je spieren ontspannen, beginnend bij de voeten en eindigend bij je nek en hoofd. Daarnaast kun je ook een spannend of romantisch verhaal met jezelf in de hoofdrol verzinnen, om zo je gedachten te verzetten van het in slaap ‘moeten’ vallen.

5. Sporten. Bij ons thuis geldt de stelregel dat je, wanneer je je geestelijk heel hard inspant, je net zoveel lichamelijk inspanning zou moeten krijgen. Als ik dus slecht slaap omdat ik in mijn hoofd erg druk ben met allerlei zaken, dan probeer ik een extra sportsessie in te plannen. Al is het maar een halfuurtje hardlopen. Je zult zien dat het werkt!

6. Bijbel lezen / bidden. Als ik slecht kan slapen dan zit daar 9 van de 10 keer stress of zorgen achter. Of het nu gaat om een scriptie die maar niet afkomt, of veel verschillende kleine zaken die ik eigenlijk op moet lossen, maar waar ik maar niet aan toe kom. Als ik me zorgen maak, of stress heb dan helpt het soms om deze van me af te bidden, of om even stil te staan bij het feit dat ik het allemaal niet alleen hoef te doen. Eén van mijn favoriete Bijbelteksten in dit geval is psalm 4, vers 9. In de NBV staat hier: In vrede leg ik mij neer, en meteen slaap ik in, want u Heer, laat mij wonen in een vertrouwd en veilig thuis. Mooi hè? Stiekem vind ik zelf de Friese versie nog mooier. Er staat feitelijk hetzelfde, maar ik associeer het toch meer met rust en veiligheid.”Yn frede sil ik my deljaan en slipe, want Jo allinnich, Heare, jouwe my in feilich honk.”

Wat zijn jullie tips voor het sneller in slaap vallen, of zorgen voor ononderbroken nachten? Hebben jullie wat aan mijn lijstje gehad? Laat het me weten in een reactie. 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.