Jezus, een glossy

Geplaatst door

Voor en achterkant

Blog van 10 februari 2015
Toen ik hoorde dat er een glossy uitkwam over Jezus, had ik toch wel zo mijn bedenkingen. Is het beeld van Jezus te vangen in een blad? Wat voor omslag zouden ze hierbij maken? Zou het alleen geschreven zijn door orthodox gelovigen? Of werd het juist een blad voor mensen die niets met het geloof te maken hebben? Ik kon me ook niet zo goed voorstellen wat je nou precies in een dergelijke glossy zou moeten schrijven.

Oftewel, Jezus; een glossy, wat moet je daar nou mee?

Dus, om ook voor jullie een beeld te schetsen van de glossy, en mogelijke vooroordelen de wereld uit te helpen, heb ik afgelopen zondag Jezus gekocht (haha). Zoals op foto onderaan deze blog te zien valt, is de omslag een foto van een man die Jezus moet voorstellen. Het is een beeld van Jezus zoals deze in de meeste films en kinderbijbels gebruikt wordt. Op de achterkant, en hiermee was mijn eerste indruk van het blad positief, staat in grote letters: “Jezus is verschenen”. Heerlijk.

Deze positieve indruk werd enigszins verminderd door het eerste deel van de glossy. Op basis van een – in mijn ogen – slecht gefundeerd onderzoek worden statistieken gepresenteerd over hoe ‘de Nederlanders’ denken over Jezus, wie hij is, wat hij voor mensen betekent, wie qua persoonlijkheid op hem lijken, en welke muziek hij zou hebben beluisterd. Een leuke poging, maar het doet voor mij een beetje af aan de waarde van het blad. Ik bedoel, het feit dat “59,8% van de representanten denkt dat Jezus naar gospelmuziek zou luisteren”, draagt nu niet echt bij aan mijn beeld van Jezus en lijkt me ook een vrij nutteloos feitje.

Verder vind ik het blad boven verwachting leuk en goed wetenschappelijk onderbouwd. Met name de artikelen over het leven van Jezus, zijn mogelijke uiterlijk, de manier waarop hij in verschillende religies wordt genoemd en ook de rubriek ‘9x niet waar’ leggen op zeer eenvoudige wijze diverse opinies naast elkaar, die – voor zover ik deze tijdens mijn master heb bestudeerd – redelijk overeenkomen met de huidige wetenschappelijke opinie. Daarnaast zijn er diverse leuke items, zoals een dubbele pagina met allemaal varianten van het laatste avondmaal, tegeltjeswijsheden en uitspraken van bekende wereldburgers over Jezus.

Wat bovendien opvalt is dat aan dit project veel mensen van verschillende achtergronden hebben meegewerkt. Variërend van atheïst tot ietsist en van gereformeerd tot vrijzinnig: veel mensen hebben inspraak gehad in de invulling en vormgeving van de glossy. Dit zorgt ervoor dat de lezer niet in een bepaalde richting wordt geduwd, en waardoor het voor veel gelovigen – denk ik – ook geen problematisch tijdschrift is.

Al met al dus een glossy die wat mij betreft door iedereen gelezen kan worden, en zeker ook een aanrader is om te lezen. Verwacht echter geen diepzinnige artikelen of diepgravende interviews, daarvoor is het blad te algemeen en te oppervlakkig. Lekker lezen, en af en toe even lachen, dat is het wel. Met andere woorden, ik hoop dat ook u binnenkort Jezus zult kopen ;).

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.